4.0

psykolog five star trustpilot 5

SAD

Seasonal Affective Disorder

“Seasonal Affective Disorder” (SAD) er kendetegnet ved at være en affektiv tilstand, som opstår på bestemte tidspunkter af året. Det kan både være vinter, sommer, forår eller efterår. Det er en slags periodisk depression med de samme tegn og symptomer.

Særligt udbredt er vinterdepression, som rammer mange mennesker, når vi går den mørke tid i møde.
 
Vinterdepression behøver ikke at være kronisk. Der er faktisk en række ting, man kan gøre for at hjælpe sig selv overvinde vinterdepression.
 
For det første skal du vide, at du ikke er alene. Mange mennesker lider af vinterdepression, og du er ikke alene. Det er også vigtigt at vide, at du har kontrol over din depression. Det betyder, at du selv kan hjælpe dig med at overvinde vinterdepression ved at ændre dit livsstil og gøre ting, der øger dit velvære.
 
For det andet skal du sørge for at have nok motion. Fysisk aktivitet har positive helbredsmæssige fordele. Motion øger produktionen af endorfiner, som er de stoffer, der giver os glæde. Motion kan også hjælpe med at reducere stress og angst.
 
En anden ting, du kan gøre for at hjælpe dig selv med at overvinde vinterdepression, er at fokusere på dine tanker og følelser. Det at kende og erkende dine følelser er et skridt i den rigtige retning. De fleste depressioner er forbundet med gådefulde tanker og negative overbevisninger. Det er vigtigt at arbejde med at erstatte negative tanker og følelser med positive tanker og følelser. Det at fokusere på de gode følelser kan hjælpe dig med at tackle forårsdepression, efterårsdepression eller sommerdepression.

Hvor mange har vinterdepression?

Man mener 5-10 % af den danske befolkning har symptomer på vinterdepression

Hvad er symptomerne på vinterdepression?

  • Nedsat overskud og energi
  • Ændret søvnmønster
  • Indsovningsbesvær
  • Opvågninger
  • Ændret appetit, ofte øget
  • Nedtrykthed og tristhed
  • Tendens til isolation
  • Mindre lyst til ting, som man ellers fandt glæde ved
selvværd lavt lave psykolog indre kritiker

Hvordan virker terapi på vinterdepression eller SAD?

Vi ved at terapi virker på psykisk mistrivsel også på SAD eller vinterdepression. Det at få sat ord på sine tanker og følelser i et frit rum hos en udeforstående psykolog, er en stor lettelse for mange mennesker. Ofte fortæller personer i terapi, at de ikke vil belemre familiemedlemmer eller venner med deres nedtrykthed. De er bekymrede for, at “trække andre ned”, være negativ eller andet i den stil. En psykolog bliver ikke påvirket eller bekymret på samme måde som ens pårørende kan blive det. Derfor kan en psykolog hjælpe, som er ekspert i menneskelig psyke og adfærd.

ADHD kvinde

SAD online test

  • Anonym og gratis
  • Tager 2 min. og få svar med det samme

Need help with SAD?

We speak English – contact a Psychologist if you need therapy. We offer online sessions and have a short waiting list.

Hvorfor er jeg trist om vinteren?

Vi kan endnu ikke sige det præcist, men den mest udbredte hypotese er, at vi ikke får nok lys. Dagslys og sol er med til at påvirke vores indre ur og hormonbalance. Lys har stor betydning for produktion af fx melatonin, som er det hormon, der regulerer vores søvn. Dagslys har også betydning for dannelsen af serotonin, som man i folkemunde kalder ”lykkehormonet”.

Hvordan behandles vinterdepression?

  • Start dagen med at gå tur udenfor, også selvom det er gråt vejr
  • Køb evt. en lysterapi lampe, men lav noget research først, da den skal have en bestemt styrke, for a have effekt (10.000 lux)
  • Vi ved at terapi har god effekt på symptomer på SAD herunder vinterdepression
  • Motion kan øge produktionen af serotonin, så prøv at komme afsted blot 2 x pr uge med pulsen lidt op i minimum 20 min. ad gangen – forskning viser, at der ikke skal mere til, for at få en positiv effekt
  • Forbered dig på din svære årstid. Hvad kan du godt lide at lave? Hvad  hjælper på humøret? Hvilke ting skal du nedprioritere i den periode, hvor det hele er lidt svært? Kan du gøre din svære periode i året din yndlings? Nogle mennesker sparer sammen hele året, for at tage en uge på Mallorca om foråret – kunne der være en måde for dig til at gøre det hele lidt mere tåleligt?

Kan jeg gøre noget selv?

  1. Bliv klogere søg information fra pålidelige kilder, så du får indsigt i hvad der sker med dig
  2. Få en samtale hos din læge, og tal om situationen
  3. Start i terapi hos en psykolog, som har erfaring og viden om behandling af tegn på depression

Hvad kan jeg gøre for at forebygge vinterdepression?

Man mener det er muligt at forebygge sæsonbestemt depression ved at få så meget dagslys som muligt året rundt.

ADHD
Angst
  • Angst behandling
  • Online angst test
  • Generaliseret angst
  • Præstationsangst
  • Eksamensangst
  • Social angst
  • Fobi
  • Panikangst
  • Agorafobi
  • Misofoni
  • Social fobi
  • Sygdomsangst
  • BDD (Body Dysmorfic Disorder)
  • Dødsangst
  • Terapi hos psykolog
Autisme
  • Autisme behandling
  • Aspergers syndrom
  • Social færdighedstræning
  • Psykoedukation hos psykolog
  • Sociale spilleregler
  • Small Talk
Familieproblemer
Fobier
Jalousi
  • Behandling af jalousi
  • Kend dig selv og forstå dine reaktioner
  • Lær at håndtere jalouxi
  • Terapi hos psykolog
Krise og sorg
Kroniske smerter
  • Kroniske smerter voksne
  • Specialiseret terapi udviklet til personer med kroniske smerter
  • ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
  • Behandling hos psykolog
Misofoni
  • Behandling af misofoni
  • Metode udviklet til angst og vrede samt irritabilitet
  • Behandling af lydfølsomhed
  • Afspænding
  • Trænind i accept og tolerance
  • Terapi hos psykolog
OCD
  • OCD behandling
  • Tvangstanker
  • Tvangshandlinger
  • Orden og symmetri
  • Bakterier og beskidte omgivelser
  • Vrede og seksuelt indhold
  • Skade sig selv
  • Skade andre
  • Terapi hos psykolog
Parterapi
Perfektionisme
Psykiatri og diagnoser
PTSD
  • Behandling af PTSD
  • EMDR traumebehandling
  • Bearbejdning af traumatiske hændelser
  • Traumer grundet overbelastning, ulykke eller sygdom
  • Terapi hos psykolog
  •  
Lavt selvværd
Spiseforstyrrelser
  • Behandling spiseforstyrrelse
  • Bulimi
  • Overtræning
  • Anoreksi
  • BED (Binge Eating Disorder)
  • Overspisning
  • BDD (Body Dismorfic Disorder)
  • Ortoreksi
  • Terapi hos psykolog
Stress
Særlig sensitiv
Søvnproblemer
Udredning
Vrede og temperament
  • Vredeshåndtering
  • Forstå din vrede
  • Kort lunte kan blive længere
  • Lær at styre vreden, så den ikke styrer dig
  • Terapi hos psykolog
Psykolog supervision
Har jeg brug for psykolog test?

Er du i tvivl om du har behov for en psykolog?

Hvad er terapi?

Hvilken hjælp skal jeg vælge?

Psykolog, pshykolog, psycolog, psykolo, psygolog – hvordan staver man til psykolog?

Få svar på alle spørgsmål om psykolog og terapi her på siden