Psykolog lyngby

Guide: Stop negative tanker

Negative tanker der kører i ring?

Har du tænkt på hvordan du tænker? Mange tror at tanker bare er nogle, der kommer og går, og hvis det er en god dag, så har man vel flere positive tanker end negative. Sådan kan det også virke meget af tiden. Når vi er i dårligt humør, føles det næsten som om, vi er lænket fast til den dårlige oplevelse, vi har lige nu – som om, der ikke er andet at gøre end at bide tænderne sammen og holde ud.

 

1. Lammet af negative tanker

Har du oplevet at sidde i timevis uden at lave noget, hvor bekymringer og andre slags negative tanker har overtaget? Så læs med her: Selvom det føles ude af dine hænder, så findes der forskellige strategier til at komme ud af den onde spiral. Vi kan i mange tilfælde træffe nogle aktive valg omkring hvordan vi forholder os til vores tanker, når vi giver dem lov til at ”lamme” os på den måde.

 

2. Tankeundertrykkelse

Denne strategi er tillokkende, når vi har lyst til at stoppe negative tanker. Holder dine negative tanker dig i et ond spiral, får du nok lyst til at stoppe tankerne – især i en travl hverdag,  der kræver du koncentrerer dig om andre ting. Hvad gør man hvis man er i dårligt humør? Eller hvis man af en eller anden årsag er træt og vil finde en løsning? Tankeundertrykkelse, dvs. det at sige til sig selv: ”Gå væk tanker!” eller ”Tænk på noget andet!”, kan virke glimrende på den korte bane. Ofte vil der dog på lang sigt ske det, at du gør det mere sandsynligt, at de negative tanker kommer stærkere og hyppigere tilbage.

3. At adlyde tankerne

Denne strategi kan virke tillokkende, når du er bekymret. Er du bange for noget kommer til at ske, kan du bruge rigtig meget tid på lige at tjekke efter om du har låst din hoveddør, eller lige at tjekke andre ting, for at sikre dig alt i orden. Lidt ligesom tankerundertrykkelse er dette dog en strategi, der virker meget bedre på den korte end på den lange bane, da vi med denne her strategi ender med at være ofre for hver eneste bekymringstanke, der tilfældigvis indfinder sig.

3. At distrahere sig selv

Har du tænkt på hvordan man får tanker ud af hovedet? Ofte når vi har det skidt, får vi lyst til at se fem afsnit af en eller anden serie på Netflix eller forkæle os selv med en plade chokolade efter aftensmaden. Det er helt naturligt, at søge hen imod et rart sted, når tankerne bliver negative eller destruktive og svære. Der er ikke noget i vejen med. Men hvis du hele tiden håndterer svære tanker og følelser på den måde, ender du højst sandsynligt tit med bare at udskyde problemet, som stadig er der.

Redskab til at håndtere negative tanker

Du kan øve dig i at lade tankerne fylde uden, at lade dem lamme dig eller påvirke dit humør. Det er ikke let. Det er en færdighed, der skal trænes. Du kan starte med at prøve at skrive dine tanker ned på et stykke papir, når du føler, det er rigtig slemt. Det handler om at blive vant til at tænke på tankerne som noget andet end én selv. Du HAR tanker, du ER ikke dine tanker. Når du har skrevet tankerne ned på et papir, så prøv dernæst at træne dig selv i at se på dem uden at læse dem. Du kan fx give dem talværdier, således at du ”tæller” dem oppefra og ned og fortsætter talrækken øverst igen. Efter du har trænet det her i et stykke tid, kan det være, du kan gøre det uden papiret – for dit indre øje. Træn dig selv i at lægge mærke til tankerne som noget, der opstår i din bevidsthed, noget du kan registrere, ”tælle”, uden at du behøver forholde dig til deres indhold. Hele denne her øvelse vil kræve meget mere af dig i det givne øjeblik, hvor humøret er dårligt, men den har den fordel, at sandsynligheden for, at du i fremtiden vil være plaget af negative tanker, formindskes.

Oplever du dig for presset følelsesmæssigt til at klare tankemylderet på egen hånd, er du altid velkommen til at booke en psykologsamtale hos os i dag.

Markus Jacobsen, Cand. Psych.

Kontakt

Hvis du vil bestille en tid til terapi eller har spørgsmål, så er du meget velkommen til at sende en besked her.  Vi vender altid tilbage til dig, oftest samme dag.

Mentalt overskud

Adresse

Kliniktider

psykolog Holte