Psykolog Praksis Mentalt Overskud

Lyngby Hovedgade 98, 2800 Kongens Lyngby

+45 60100080

kontakt@mentaltoverskud.dk

Parforhold og forældre

Forventninger og virkelighed
- den nye familie

De fleste kvinder tænker på det kommende barn som en baby, som hun passer på, nusser om og evt. ammer eller giver flaske når hun forestiller sig livet i den nye familie. Mens mænd, langt overvejende forestiller sig barnet som det lidt større barn han kan lave ting med. Dette er helt naturligt, da det ofte er i de respektive scenarier hhv. mænd og kvinder, generelt set, knytter de største bånd med deres barn.

Der sker ofte en naturlig fordeling hos den nybagte familie hvor moderen er med den lille ny for det meste og manden går på arbejde og oftest også er den der sover mest om natten. I sagens natur, med eventuel amning og at moderen efter fødsel, ikke er i stand til at gå på arbejde udenfor hjemmet er dette en meget sårbar tid hvor det er vigtigt at I jævnligt får talt om forventningerne til hinanden. Det er så let at forfalde til bitre kommentarer og uvillighed til at se situationen fra hinandens perspektiv.

8 gode råd til nybagte forældre

  1. Red dig selv – find små pauser til en kort gåtur på 5 minutter alene, et uforstyrret bad, toiletbesøg eller kop kaffe
  2. Sæt tempoet ned i dit liv, prioritér dine opgaver og sænk ambitionsniveauet
  3. Vis dine følelser – græd, grin og slå i en pude. Det giver bagslag at skjule følelser
  4. Skær ned på skærmtid og få kontakt til andre – helst IRL
  5. Husk at ingen er den bedste version af sig selv, når de er trætte, udmattede og frarøvet de basale behov. Husk dig selv fra før du fik børn – og din partner, som stadig er den du valgte at få børn med
  6. Læs af til personer du er tryg ved. Ja det gælder om at brokke sig lidt, så kommer du af med frustrationerne og kan få noget omsorg. De tapre brænder ud hurtigere
  7. Søg væk fra personer, som giver dig præstationsangst, skyldfølelse eller som du føler dig dømt af. Du fortjener gode, opbakkende personer om dig
  8. Det er okay at være “Netflix venner” en overgang. Intimiteten, samtalerne og romantikken skal nok komme igen, når I har lidt mere overskud

Fra parforhold til forældrepar

Måske føler den hjemmegående part sig svigtet over at den anden forældre bliver til fredags øl, eller tager ud i weekenden eller i sommerhus.

Måske den ene part føler sig svigtet over at der ikke længere er tid og overskud til kærtegn og sex.

Måske I for en periode må sove hver for sig, da en sover med baby og I kan opleve at føle jer mindre forbundet.

Det kan være svært at finde overskud og empati, når man er presset. Derfor kan det være en stor udfordring af sætte sig ind i hinandens hverdag, og hvordan den kan være hård på hver sin måde.

Den der arbejder ude kan ofte have en forvrænget forestilling om at den som er hjemme med barnet, jo bare tuller rundt og hygger sig, uden megen indsigt i hvor stort et arbejde det er og hvor ensomt det kan være.

Omvendt kan den der går hjemme opleve jalousi over at den forælder, som er ude af huet hver dag, kan leve sit liv stort set som det var før babys ankomst. Den udearbejdende forælder, kan også føle vrede eller skam over ikke at ”være ligeså god til baby” eller over at ”at baby foretrækker den forældre der er hjemme hele tiden” og derfor mere eller mindre giver op på at prøve.

lavt selvværd psykolog terapi

Når frustrationerne går ud over parforholdet

Hos mentalt Overskud ved vi, at det kan føles umuligt, at rumme et spædbarn, søvnløshed, hormoner, tanker om de nye roller og et væld af følelser som lykke, angst, depression, utilstrækkelighed, skyld og skam.

Disse følelser er helt naturlige at få som nybagte forældre, men kan være svære at rumme både hos sig selv og hos sin partner. Det kan betyde, at  I risikerer at komme mere og mere væk fra hinanden som par.

Det er netop i sådanne situationer at det vil være gavnligt med indsigt fra en udefrakommende, der kender problematikkken!

Vi psykologer kan hjælpe jer med at identificere hvilke følelser der i virkeligheden er på spil, hvad der ligger til grund herfor og naturligvis også hjælpe jer, med at hjælpe jer selv frem til en accept heraf og løsning herpå.

Vi ved at det er en hård tid og en meget sårbar tid for jer som par og som familie. I savner måske hinanden men livet med små børn tager alt tiden. Vi vil gerne hjælpe jer med at finde vej gennem denne periode af jeres liv for selvom det føles som ren overlevelse er der faktisk dejlige og helt unikke ting i livet, som kun kan opleves nu, i perioden med små børn.

Vi udvikler os hele livet og lige nu er I er på en udviklingsrejse både sammen og hver for sig og lige nu, som nybagte forældre, går det stærkt. Det kan være en overvældende periode og det kan være en god ide at tale med en psykolog der kan støtte jer i en tid hvor mange ting måske føles helt uoverskueligt.

vredeshåndtering terapi psykolog temperament

Parforholdsproblematikker

Vi har alle hørt det: Vejen til det gode parforhold er bedre kommunikation. Hvad betyder det egentlig og hvordan gør vi det?

Hos Mentalt Overskud lægger vi som psykologer vægt på at give jer de bedste betingelser for at lære virkelig at lytte til hinanden. Når man er i konflikt er det meget nemt at lægge sine egne negative følelser ind i det som ens partner siger, hvilket gør det utrolig vanskeligt faktisk at lytte til hvad der bliver sagt.

Der er også stor værdi i at opdage hvad bliver der sagt i kropssproget og hvad de handlinger vi udfører egentlig har at sige. Dette gælder også for de handlinger vi netop ikke gør – de kan have lige så betydning. Hos Mentalt Overskud, kan hjælpe jer med at forstå hvad det er, som er på spil for jer – i jeres parforhold.

Samtidig kan det også være vanskeligt selv at udtrykke sig som man ønsker, netop fordi der er mange følelser på spil, som kan være svære at sortere i. Måske er der emner i jeres parforhold der har været tabu og som har brug for en forløsning. Det kan være så umådelig svært selv at få beskrevet hvad det egentlig er, endog at tage fat på og her kan et omsorgsfuldt skrub fra en psykolog være det der skal til for at komme i gang med at tale om det der egentlig ulmer under overfladen.

Fødselsdepression

En del forældre oplever af få en belastningsreaktion ifm. at blive forælder.

Uanset om det er en egentlig depression i klinisk forstand eller mindre reaktioner på barnets komme er det vigtigt at gøre noget.

Måske du er i stand til at klare dig igennem med hjælp fra sundhedsplejersken, venner, familie og din partner. Måske du har brug for mere intens støtte fra en psykolog. Dette er der bestemt ikke noget skamfuldt over!

Det er vigtigt at søge hjælp hvis man kan mærke der er noget galt. Dit barn har brug for dig og du kan bedst være der for det hvis du hjælper dig selv først. Det nytter ikke noget at løbe fra de svære følelser eller lægge ansvaret over på din partner. Det største ansvar du kan tage, hvis du har det svært, er at tage vare på dig selv. Det vil vi gerne hjælpe med.

En efterfødselsreaktion kan skyldes mange ting og nogle gange er der ikke ét egentligt svar. Måske er det fordi hormonbalancen ændres eller fordi der sker en stor omvæltning i livet.

Hvis du har mistanke om du eller din partner kunne have en efterfødselsreaktion eller er fødselsdepression, så skal du kontakte lægen eller en psykolog. Af hensyn til din partners mentale helbred og barnets trivsel, skal du/have noget hjælp til at vurdere situationens alvorsgrad.

borderline personlighedsforstyrrelse

Årsager til fødselsdepression

Vi har her listet en række ting, du måske kan genkende som noget du har brug for at tale om/arbejde med.

  • Traumatisk fødsel
  • Overraskelse over at man ikke ”elsker sit barn fra første øjekast” sådan som alle ens veninder/venner har fortalt
  • Mange oplever desværre i mødre grupper en intern men usagt konkurrence om hvis barn er det mest fremmelige og/eller pres over at bage lækre boller, have været i bad og have et rent hjem når mødre gruppen kommer på besøg
  • Have et barn med kolik (altså et utrøsteligt barn man ikke kan hjælpe til ro, ofte i månedsvis)
  • Tanker om at man skal gøre det bedre i forældrerollen end ens egne forældre
  • Gamle udearbejdede traumer og oplevelser der dukker op
  • Tanker om at man ikke kan leve op til det store ansvar
  • Søvnmangel og den konstante følelse af at være bagud med alting
  • Manglende praktisk og følelsesmæssig støtte fra familie og netværk
  • Komplicerede forhold til egne forældre eller konflikter i familien

Husk: Mænd kan også få efterfødsels reaktioner!