AuDHD er ADHD og autisme samtidig

AuDHD beskriver personer, som både har autisme spektrum forstyrrelse (ASF) og ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Denne kombination kan føre til en række forskellige udfordringer, som berører koncentration, social interaktion og følelsesregulering. For personer med AuDHD kan det føles overvældende at balancere behovet for struktur og forudsigelighed (autisme) med de opmærksomheds- og impulsivitetsudfordringer, som kommer med ADHD. Hos Mentalt Overskud har vi psykologer tilknyttet med speciale indenfor autisme og ADHD herunder AuDHD. Kontakt os for at høre mere om udredning eller psykoedukation eller samtaleterapi. 

Hvad betyder det at have AuDHD?

For mange med AuDHD betyder dette, at de kan have svært ved at skifte mellem opgaver og håndtere overstimulering, samtidig med at de kan have intense og dybe interesser. Der er dog ofte også unikke styrker, som evnen til analytisk tænkning og høj kreativitet, som mange med AuDHD trækker på. Kontakt os hvis du ønsker at få rådgivning og vejledning hos en erfaren psykolog med speciale indenfor ADHD og autisme samt AuDHD. 

AuDHD autisme ADHD ADD diagnose

Årsager til AuDHD

Årsagerne til AuDHD er ofte en kombination af genetiske og miljømæssige faktorer. Autisme og ADHD har begge en høj arvelighed, og forskning viser, at sandsynligheden for at udvikle begge tilstande stiger, hvis man har en familiehistorie med én eller begge diagnoser. Neurobiologiske studier har vist, at begge tilstande kan påvirke hjernens udvikling, hvilket kan skabe det symptomkompleks, vi ser hos personer med AuDHD.

En større forståelse for den genetiske og biologiske baggrund bag AuDHD kan være med til at reducere skyldfølelse og gøre det lettere at acceptere, at symptomerne ikke skyldes noget, man selv kan kontrollere.

Symptomer og diagnosticering af AuDHD

Symptomerne på AuDHD kan variere meget, men omfatter ofte både de klassiske autistiske træk og ADHDsymptomer. Nogle af de mest almindelige træk hos personer med AuDHD kan være:

  • Sociale udfordringer: Vanskeligheder med at læse sociale signaler, etablere relationer eller håndtere nye situationer.
  • Opmærksomhedsudfordringer: Koncentrationsbesvær, let distrahering, problemer med at fastholde fokus eller afslutte opgaver.
  • Sensoriske udfordringer: Overfølsomhed over for lyd, lys eller berøring, som kan føre til stress eller udmattelse.

Sådan udreder man for autisme og ADHD i Danmark

I Danmark diagnosticeres AuDHD typisk af psykologer med specialviden, der anvender spørgeskemaer og dybdegående interviews for at afdække både autisme og ADHD-relaterede træk. Da symptomerne ofte overlapper med andre psykiske tilstande, kræver diagnosticeringen en grundig vurdering. Hos Mentalt Overskud har vi kompetencerne til at udrede for autisme, ADHD, ADD og AuDHD. Book tid hos os i dag til en indledende samtale. 

Psykologhjælp til AuDHD

Terapi kan være en central del af behandlingen for personer med AuDHD. Hos Mentalt Overskud tilbyder vi behandling, der kombinerer psykoedukation og samtaleterapi, som hjælper dig med at forstå og håndtere de unikke udfordringer ved at have både autisme og ADHD. Terapi kan være effektivt til at håndtere impulsivitet og opmærksomhedsproblemer, mens psykoedukation giver viden om, hvordan autisme og ADHD påvirker din dagligdag. 

Vi arbejder med at udvikle strategier, der hjælper dig med at navigere i hverdagen, forebygge overstimulering og finde praktiske redskaber til at skabe ro og struktur. Mange med AuDHD har fundet stor støtte i terapeutiske teknikker, der bygger på forudsigelige rutiner og systemer, som samtidig giver plads til fleksibilitet.

Statistik og forekomst af autisme og ADHD i Danmark

AuDHD er en forholdsvis ny betegnelse, men antallet af personer diagnosticeret med både autisme og ADHD er stigende. Ifølge danske sundhedsstudier påvirker autisme spektrum forstyrrelser og ADHD henholdsvis cirka 12% og 35% af befolkningen, og en betydelig del af disse kan have symptomer på begge diagnoser. Øget fokus og bedre diagnostiske metoder betyder, at flere nu får den rette hjælp tidligere i livet.

Hvordan påvirker AuDHD hverdagen?

AuDHD kan have en dyb indvirkning på dagligdagen og livskvaliteten. Personer med AuDHD oplever ofte, at de kan blive hurtigt overstimulerede, hvilket kan gøre sociale aktiviteter og nye situationer uoverskuelige. Manglen på forudsigelighed kan føles skræmmende for personer med autisme, og samtidig kan impulsiviteten fra ADHD føre til følelsen af, at man mister kontrollen. 

AuDHD autisme ADHD ADD diagnose

AuDHD og sociale relationer

Mange med AuDHD finder det udfordrende at fastholde sociale relationer eller opnå stabilitet i arbejdslivet. Samtidig kan de opleve, at de har unikke evner, som f.eks. evnen til at fordybe sig i emner eller tænke kreativt. De rigtige redskaber og en forstående tilgang kan hjælpe personer med AuDHD til at finde måder at omfavne både deres styrker og udfordringer. 

Hvornår og hvor skal man søge hjælp?

Hvis du genkender symptomerne på AuDHD i dig selv eller en nærtstående, kan det være en god idé at søge hjælp. Tidlig støtte kan gøre en stor forskel i forhold til at håndtere symptomerne og finde strategier, der passer til netop dig. Hos Mentalt Overskud tilbyder vi en empatisk og skræddersyet tilgang, som passer til dine behov, og vi står klar til at hjælpe med rådgivning og behandling, der giver dig værktøjer til en lettere hverdag.

ADHD-test ADD udredning kvinder voksne

Erfarne psykologer med viden om udredning

Vi har flere psykologer hos os, der tilbyder udredning, psykoedukation, rådgivning og terapi indenfor bl.a. ADHD og ADD og autisme (ASF). Vi tilbyder skræddersyede forløb, hvor du sammen med din psykolog laver en behandlingsplan, som du kan stå inde for og finder relevant for dig hele vejen igennem. Kontakt os i dag for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig eller dine nærmeste. 

Hvorfor vælge Mentalt Overskud?

Hos Mentalt Overskud lægger vi stor vægt på at tilbyde en personlig og empatisk tilgang til hver enkelt klient. Vores mål er at skabe et trygt og støttende miljø, hvor du kan få den hjælp, du har brug for. Vi anvender en række forskellige terapeutiske metoder for at sikre, at du får den mest effektive behandling, der er tilpasset dine individuelle behov.

5 star trustpilot anbefaling bedste psykolog

Diagnosekriterier ved ADHD

For at kunne stille en diagnose, skal der være et tydeligt billede af udfordringerne, og andre eventuelle årsager til problemerne skal afdækkes. Det er også vigtigt, at psykologen tager stilling til hele personens liv, ikke kun en “nu-og-her” tilstand. Her kan du læse om nogle af de diagnostiske kriterier vi kigger på i en udredning. 

Opmærksomhedsproblemer

Opmærksomhedsproblemer: For børn op til 16 år kræves mindst seks symptomer, mens der for unge fra 17 år og op samt voksne kræves fem eller flere symptomer. Symptomerne på uopmærksomhed skal have været til stede i mindst seks måneder og skal være uhensigtsmæssige i forhold til personens udvikling:

  • Mangler ofte at følge op på instrukser og undlader at færdiggøre lektier, opgaver eller pligter på arbejdet (f.eks. mister fokus og bliver afledt).
  • Har ofte vanskeligheder med at organisere opgaver og aktiviteter.
  • Lader ofte ikke til at lytte, når der tales direkte til dem.
  • Glemmer ofte hverdagsaktiviteter.
  • Undgår eller viser modvilje mod opgaver, der kræver længerevarende mental indsats (f.eks. skolearbejde eller lektier).
  • Bliver ofte let distraheret.
  • Har ofte svært ved at holde opmærksomhed på opgaver eller legeaktiviteter.
  • Mister ofte genstande, som er nødvendige for at gennemføre opgaver og aktiviteter (f.eks. skolematerialer, blyanter, bøger, redskaber, punge, nøgler, arbejdspapirer, briller, mobiltelefoner).
  • Viser ofte manglende opmærksomhed på detaljer og laver sjuskefejl ved lektier, arbejde eller andre aktiviteter.

Hyperaktivitet og impulsivitet

Hyperaktivitet og impulsivitet: Afhængig af alder kræves flere/færre symptomer, som skal have været til stede i en længere periode i en grad, som er forstyrrende og uhensigtsmæssig for personen:

  • Taler ofte meget mere, end situationen tilsiger.
  • Oplever ofte vanskeligheder med at vente på sin tur.
  • Forlader ofte sin plads i situationer, hvor det forventes, at man bliver siddende.
  • Kommer ofte til at afbryde eller trænge sig på andre (f.eks. blander sig i samtaler eller aktiviteter).
  • Virker ofte som om, de er “drevet af en motor” og har konstant behov for at være i gang.
  • Har svært ved at lege eller deltage i fritidsaktiviteter på en rolig og stille måde.
  • Kommer ofte til at svare, før spørgsmålet er stillet færdigt.
  • Er ofte rastløs og tapper eller banker med hænder eller fødder, eller snor sig på sin stol.
  • Løber ofte omkring eller klatrer i situationer, hvor det ikke er passende (for unge og voksne kan dette føles som indre rastløshed).

Diagnosekriterier autisme

Det er en kompleks proces at stille en autisme diagnose. Det er kun særligt specialiserede psykologer og læger som kan gøre dette. For at kunne stille en asf diagnose, skal der være edvarende problemer med social kommunikation og social interaktion på flere områder herunder: 

  • Social emotionel gensidighed
  • Nonverbal kommunikation
  • Forståelse af egne og andres adfærd som spiller en central rolle i at kunne etablere og opretholde relationer samt i at vise interesse for dem 

Derudover ses ofte restriktive og gentagende mønstre i adfærd, interesser og aktiviteter, som kan indebære følgende:

  • Gentagende eller stereotype bevægelser.
  • En stærk trang til ensartethed og ufleksibilitet i forhold til rutiner (f.eks. modvilje mod forandring og skift).
  • Meget afgrænsede interesser, der adskiller sig i enten intensitet eller fokus.
  • Høj- eller lavfølsomhed over for sanseindtryk (f.eks. særlig optagethed af specifikke dufte eller objekter).
  •  

Disse symptomer skal have været til stede fra barndommen, men kan være skjult gennem tillærte strategier eller først blive tydelige, når kravene overstiger personens kapacitet.

Endelig skal symptomerne medføre vanskeligheder på det sociale plan, i arbejdssammenhæng eller på andre funktionelle niveauer.