Psykolog lyngby

Hvad er SAD?

Seasonal Affective Disorder

Definition:

SAD står for “Seasonal Affective Disorder”, og du kender nok den danske variant, som vi kalder “vinterdepression”. Denne type depression er kendetegnet ved at symptomerne dukker op i den mørke tid, og forsvinder ofte af sig selv efter de kolde måneder, når foråret melder sig.

 

Hvor mange har vinterdepression?

Man mener 5-10 % af den danske befolkning har symptomer på vinterdepression

Hvad er symptomerne på vinterdepression?

  • Nedsat overskud og energi
  • Ændret søvnmønster
  • Indsovningsbesvær
  • Opvågninger
  • Ændret appetit, ofte øget
  • Nedtrykthed og tristhed
  • Tendens til isolation
  • Mindre lyst til ting, som man ellers fandt glæde ved
Stress håndtering

Hvordan virker terapi på vinterdepression?

Vi ved at terapi virker på psykisk mistrivsel også på vinterdepression. Det at få sat ord på sine tanker og følelser i et frit rum hos en udeforstående psykolog, er en stor lettelse for mange mennesker. Ofte fortæller personer i terapi, at de ikke vil belemre familiemedlemmer eller venner med deres nedtrykthed. De er bekymrede for, at “trække andre ned”, være negativ eller andet i den stil. En psykolog bliver ikke påvirket eller bekymret på samme måde som ens pårørende kan blive det. Derfor kan en psykolog hjælpe, som er ekspert i menneskelig psyke og adfærd.

Depression test

Tag en online depressionstest her

  • Anonym og gratis
  • Tager 2 min. og få svar med det samme

Need help with depression?

We speak English – contact a Psychologist if you need therapy

Hvorfor er jeg trist om vinteren?

Vi kan endnu ikke sige det præcist, men den mest udbredte hypotese er, at vi ikke får nok lys. Dagslys og sol er med til at påvirke vores indre ur og hormonbalance. Lys har stor betydning for produktion af fx melatonin, som er det hormon, der regulerer vores søvn. Dagslys har også betydning for dannelsen af serotonin, som man i folkemunde kalder ”lykkehormonet”.

Hvordan behandles vinterdepression?

  • Start dagen med at gå tur udenfor, også selvom det er gråt vejr
  • Køb evt. en lysterapi lampe, men lav noget research først, da den skal have en bestemt styrke, for a have effekt (10.000 lux)
  • Vi ved at terapi har god effekt på symptomer på vinterdepression
  • Motion kan øge produktionen af serotonin, så prøv at komme afsted blot 2 x pr uge med pulsen lidt op i minimum 20 min. ad gangen – forskning viser, at der ikke skal mere til, for at få en positiv effekt

Kan jeg gøre noget selv?

  1. Bliv klogere søg information fra pålidelige kilder, så du får indsigt i hvad der sker med dig
  2. Få en samtale hos din læge, og tal om situationen
  3. Start i terapi hos en psykolog, som har erfaring og viden om behandling af tegn på depression

Hvad kan jeg gøre for at forebygge vinterdepression?

Man mener det er muligt at forebygge sæsonbestemt depression ved at få så meget dagslys som muligt året rundt.

Kontakt

Hvis du vil bestille en tid til terapi eller har spørgsmål, så er du meget velkommen til at sende en besked her.  Vi vender altid tilbage til dig, oftest samme dag.

Mentalt overskud

Adresse

Kliniktider

psykolog Holte