Lider du af vinterdepressioner?

Omkring 5% af danskere lider af tilbagevendende vinterdepressioner. Der er heldigvis en del du kan gøre, hvis du også føler din energi og dit humør daler i slutningen af efterårsmånederne. Hvis du føler dig meget ramt, så anbefaler jeg, at du tager en dialog med lægen. Hun vil undersøge dig for symptomer på depression samt varighed og sværhedsgraden af disse.

Tegn på vinterdepression

  • Føle sig nedtrykt
  • Nedsat lyst eller interesse for ting, du normalt har interesse for
  • Nedsat energi og træthed
  • Mindre selvtillid eller lavere selvværd
  • Bebrejde sig selv eller skyldfølelse
  • Tanker om død og selvmord
  • Koncentrationsbesvær og svært at tænke klart
  • Rastløshed og uro eller hæmmet i sine bevægelser og mimik
  • Indsovningsvanskeligheder og/eller opvågninger
  • Ændret appetit – vægttab eller øgning

(Kilde: Psykiatrifonden, 2014)

Hvis du lægger mærke til, at du år efter år bliver mere trist i vintermånederne, kan et forløb hos en psykolog finde frem til årsag, forebyggelse og copingstrategier, så du ikke skal leve med vinterdepressioner fremadrettet. Det kan være en god investering, da der er meget høj risiko for at blive ramt af en depression igen, hvis du har fået en tidligere. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker en samtale.

Herunder er nogle strategier, som du selv kan udforske, hvis du ved, at du føler dig mere trist i vintermånederne.

Omkring 5% af danskere lider af tilbagevendende vinterdepressioner. Der er heldigvis en del du kan gøre, hvis du også føler din energi og dit humør daler i slutningen af efterårsmånederne. Hvis du føler dig meget ramt, så anbefaler jeg, at du tager en dialog med lægen. Hun vil undersøge dig for symptomer på depression samt varighed og sværhedsgraden af disse.

Tegn på vinterdepression

  • Føle sig nedtrykt
  • Nedsat lyst eller interesse for ting, du normalt har interesse for
  • Nedsat energi og træthed
  • Mindre selvtillid eller lavere selvværd
  • Bebrejde sig selv eller skyldfølelse
  • Tanker om død og selvmord
  • Koncentrationsbesvær og svært at tænke klart
  • Rastløshed og uro eller hæmmet i sine bevægelser og mimik
  • Indsovningsvanskeligheder og/eller opvågninger
  • Ændret appetit – vægttab eller øgning

(Kilde: Psykiatrifonden, 2014)

Hvis du lægger mærke til, at du år efter år bliver mere trist i vintermånederne, kan et forløb hos en psykolog finde frem til årsag, forebyggelse og copingstrategier, så du ikke skal leve med vinterdepressioner fremadrettet. Det kan være en god investering, da der er meget høj risiko for at blive ramt af en depression igen, hvis du har fået en tidligere. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker en samtale.

Herunder er nogle strategier, som du selv kan udforske, hvis du ved, at du føler dig mere trist i vintermånederne.