Corona depression

Corona pandemien har konsekvenser for det mentalt helbred. Flere får angst, depression, stress. Få mere viden her og guides til mental trivsel.

Som resultat af corona pandemien, hvor mange menneskers tilværelse har været præget af usikkerhed, frygt, isolation mv., bliver flere og flere ramt af depression. PCR test, corona vaccine, coronapas mv. er blevet omdrejningspunktet for mange personer, bare for at få hverdagen til at hænge sammen. Vi har ikke den sædvanlige og for nogle helt nødvendige kontaktflade med andre mennesker, og det kan indvirke negativt på vores mentale sundhed og trivsel. Unge har været hjemsendt fra skole og uddannelsesinstitutioner, og deres behov for kontakt, leg og interaktion med andre unge er enormt vigtig for at føle de er en del af fællesskabet og er en vigtig del af deres identitetsdannelsesproces. Derfor ser vi rigtig mange unge med corona depression.

 

Psykologhjælp til unge og andre med depression

Hos os tilbyder vi individualiseret behandling. Det betyder, at vi kigger på mennesket vi taler med i stedet for at fokusere på én bestemt metode. Vi tror på at samtalen og forbindelsen er vigtigst. Hos os er dialog med familie, partner eller anden pårørende også en muligvis, hvis det giver mening. Ift. behandling af børn/unge vil vi forsøge at finde en balance mellem at overholde tavshedspligten samtidig med vi gerne vil arbejde imod opbakning og guidning til netværket. Derfor er det muligt at forældre deltager i samtalerne med jævne mellemrum, hvis den unge er okay med dette.

 

Hvordan foregår terapi mod depression hos os?

Første samtale handler om at få sig et overblik. I denne samtale kan temaerne være:

  • Hvilke fysiske, tankemæssige og følelsesmæssige symptomer der er til stede og varighed
  • Indvirkning på dagligdagen
  • Kontakt til venner, familie, læge, netværk
  • Behandling tidligere eller aktuel
  • Mulig udløsende faktorer
  • Hvilke problemer er medvirkende eller vedligeholdende
  • Underliggende problematikker, evt. tidligere erfaringer, opvækst

 

Psykologen tager ansvar for at der bliver talt om de relevante ting, så man kan komme som man er!

Herefter fokuseres på hvordan behandlingen tilrettelægges, så den er mest mulig effektiv. Her tages højde for individuelle behov og overskud.

Guide til mentalt overskud under Corona

Der er nogle ting du selv kan gøre, for at få overskud i hverdagen.

  • tal med dine nærmeste om hvordan du har det, herunder de bekymringer du måtte have
  • Sørg for at skabe struktur i din hverdag, hvor du følger en rytme
  • Få nok søvn, arbejd på at opretholde en stabil døgnrytme
  • Dagslys og motion er godt
  • Overvej om du skal sætte en grænse for brug af sociale medier, nyheder eller anden skærmtid
  • Søg hjælp hvis du er for ensom, trist eller ked af det fx hos egen læge eller en psykolog

Kontakt

Hvis du vil bestille en tid til terapi eller har spørgsmål, så er du meget velkommen til at sende en besked til mig via formularen nedenfor. Jeg vil forsøge at svare dig indenfor to arbejdsdage.

Mentalt overskud

Adresse

Kliniktider

Scroll To Top