Angst

Hvorfor får jeg angst?

Svaret er: Fordi din krop OPLEVER, at den er truet.

Det er individuelt hvad angst kommer af. Det kan både være fordi du har været for presset i længere tid, eller der kan være dybereliggende årsager til den. Angst er en naturlig reaktion på en oplevet fare. Angsten sikrer, at vi reagerer hurtigt og instinktivt og fx forsvarer os i kamp eller flygter, når vi føler os truede. Kroppen skelner ikke mellem reel fare – fx hvis et farligt dyr angriber os – og det man betegner som ”oplevet” fare som fx et angstanfald, der føles som om det kommer ud af den blå luft.

Det der som regel sker er, at personer med angst reagerer på begivenheder eller i situation, som ikke almindeligvis udløser angst. Det vil sige at den naturlige angstreaktion er ude af proportion med den reelle fare.

Ofte har angst både et kropsligt og psykisk udtryk. De kropslige symptomer kan være fx hjertebanken, sveden, trykken for brystet, rysten og søvnproblemer. De psykiske symptomer kan have et forskelligt udtryk og intensitet. Det kan være bekymring, uro, tankemylder eller pludselige panikanfald. Mennesker med angsttilstande kan ofte godt rationelt forstå, at deres frygt er overdrevet, men alligevel være ude af stand til at bekæmpe den.

Angst-Citat
Angst-Cirkel

Hvad hjælper på angst?

Gode råd mod angst

Husk dig selv på at trække vejret roligt og dybt – helt ned i maven

Forestil dig et rødt og hvidt ”STOP” skilt, og prøv at visualisér det foran dig selv, når du kan mærke angsten kommer. Du kan også visualisere noget dejligt som en strand og solskin

Prøv at fokusere på den situation du er i nu og her. Kig dig omkring, stop op og se på dine omgivelser. Mind dig selv om at situationen lige nu og her ikke er farlig

Tal med andre om angsten – det kan være en ven, familie eller en psykolog

Spis sundt og varieret og undgå for meget koffein, alkohol og sukker, da det kan trigge angst

Dyrk motion 30 min. hver dag. Det reducerer stresshormonerne i hjernen og din krop udskiller lykkehormoner – motion er den bedste kur mod angst og depression!

Pas på dig selv. Giv dig selv pauser og vælg to eller flere hyggelige aktiviteter for dig selv hver dag – det kan være en kop te eller at skrive dagbog.

Sov så meget du kan om natten

Undgå at isolere dig. Prøv at distrahere dig med aktiviteter og socialt samvær

Søg professionel hjælp fx i form af psykologsamtaler

Hjælper terapi mod angst?

Svaret er: Ja terapi hjælper mod angst.

Du kan få det bedre. Der er nogle ting du selv kan gøre, men hvis det føles uoverskueligt, kan terapi hjælpe. I terapien vil vi lytte til din situation, og sammen med dig forsøge at få overblik hvad din angst skyldes, og hvordan du kan slippe den. Du vil få videnskabeligt dokumenterede redskaber og teknikker til at håndtere angsten. Du er ikke alene. Der er forskellige psykoterapeutiske metoder, og det kan være du skal prøve lidt forskelligt, før du finder lige netop den metode, som hjælper dig.

Hvad er tegnene på angst?

  • Hjertebanken, sveden og rysten
  • Svimmelhed og uro i kroppen
  • Mavesmerter, trykken i brystet og vejrtrækningsproblemer
  • Søvnproblemer
  • Sortnen for øjnene
  • Tørhed i munden og problemer med at synke
  • Kvalme og ondt i musklerne
  • Koncentrationsproblemer og irritabilitet

(psykiatrifonden.dk)

TYPER AF ANGST

  • Social angst
  • Præstationsangst
  • Fobi
  • Panikangst
  • Agorafobi
  • Generaliseret angst
  • Socialfobi
  • Eksamensangst
  • Sygdomsangst
  • OCD

(psykiatrifonden.dk)

Kontakt formular:
Vi gør opmærksom på at du ikke skal sende personfølsomme data over mail.
Hvis du har en henvisning fra din læge, kan du ikke bruge den hos os. Du skal finde en psykolog med ydernummer, som tager din henvisning.

Indtast venligst dit navn.
Indtast venligst en besked