Hvorfor er det så svært at finde roen?

Mange af mine klienter vil gerne lære at finde ro. Kender du den følelse, at når du endelig sætter dig i sofaen, for at hvile dig, kan du for alvor mærke uroen? Hvorfor er det så svært at finde roen, når man har behov for den allermest? Når du ikke kan finde roen, kan det være vanskeligt for dig at slappe af, sove, finde dit nærvær sammen med din familie, og det kan påvirke din livskvalitet negativt og dræne dit mentale overskud.

Uroen i kroppen beskrives ofte som værende en rastløshed, som man får lyst til at flygte fra – fx ved at skynde sig videre. Det kan føles som en ond spiral, som mange ikke føler de kan slippe ud af. En dårlig vane eller mønster, som kan give anledning til grublerier og selvbebrejdelser – hvorfor kan jeg ikke bare slappe af?

Første skridt i samtaleterapien med en person der har vanskeligt ved at hvile og finde ro, er at få belyst den situation der er opstået, siden de ikke naturligt kan sætte tempoet ned og få ro i kroppen. Det kan skyldes livsomstændighed fx travlt job, karriere, familieliv eller belastende hændelser som sygdom, konflikter, travlhed mv. Igennem terapien er det muligt at finde frem til gode grunde til at du har svært ved at finde roen – måske også ved at kigge tilbage på dit liv og dine oplevelser og erfaringer. Hvornår er du begyndt at løbe stærkere, og dermed få mindre tid til restitution? Hvorfor er dette mønster opstået hos dig og hvad vedligeholder det?

Her er nogle ideer til at øve sig på at finde roen:

  • Dæk dine basale behov: mad, søvn, pauser, samvær med andre såvel som alenetid
  • Lyt til podcasts eller mindfullness, så du får et break fra dine tanker
  • Tilbring tid i naturen
  • Dyrk motion, fx yoga eller pilates
  • Drop to do listerne og hvil dig i stedet
  • Øv dig på at lytte til kroppens signaler – hvornår har du brug for at sige fra?